Blogartikel:


Huisstijl vernieuwen? Waarom eigenlijk?

Gevestigde bedrijven hebben over het algemeen een bestaande huisstijl. Deze huisstijl is vanaf het begin ontworpen en altijd gebruikt of in de loop der tijd (bedoeld of onbedoeld) geleidelijk veranderd. Maar waarom is dit eigenlijk belangrijk?

Een huisstijl vertegenwoordigt uw producten en diensten en versterkt uw merk

Wanneer het woord ‘huisstijl’ wordt genoemd denkt men vaak als eerste aan logo’s. Niet zo gek, omdat een huisstijl vaak begint bij een logo, die het merk vertegenwoordigt. Een huisstijl is echter méér dan dat. Een goede huisstijl is een versterking van een merk en roept vaak al associaties op bij de doelgroep, vóórdat de doelgroep de boodschap heeft gelezen of gezien.

Een goede huisstijl alléén kan soms al de doelgroep aanspreken zonder hier gericht op te adverteren!

Wij hebben een huisstijl, dus waarom zouden we onze huisstijl vernieuwen?

Een goede Corporate Identity is ontworpen op basis van de normen en waarden, beoogde doelen en gekozen doelgroepen van een merk. Door verloop van tijd, veranderingen op de markt of interne veranderingen bij een bedrijf kan het voorkomen dat een huisstijl niet meer overeenkomt met (een deel van) deze punten. Zo kan een te kleine groei in verkoop of veranderingen bij de concurrent ervoor zorgen dat een bedrijf een nieuwe koers besluit te varen. Ook kan een imago-verandering, fusie of overname de aanleiding zijn voor het opnieuw ontwerpen van een huisstijl.

Is onze huisstijl aan vernieuwing toe?

Om na te gaan of een huisstijl (nog) passend is, moet er worden nagedacht over de identiteit van een bedrijf. Zo zijn er een aantal fundamentele vragen die we stellen om te bepalen wat een bedrijf doet, waarom die dat doet, hoe die dat doet en waarmee die dat doet.

1. Wat doet het bedrijf?
Wat zijn de hoofdactiviteiten? Levert deze een onderscheidende dienst of produceert het producten?

2. Waarom doet de onderneming wat ‘ie doet?
Welke belangrijke vraag van de doelgroep wordt door het merk beantwoord? Wat is de motivatie van het bedrijf om haar producten of diensten te leveren? Wil het bedrijf een bepaald ideaal behouden of juist nieuwe standaarden zetten?

3. Hoe doet het bedrijf wat ‘ie doet?
Wat zijn de karakteristieke kenmerken van de onderneming? Is het karakter degelijk, conservatief en ingetogen? Of is de persoonlijkheid misschien humoristisch, opvallend en innovatief? Wat is de X-factor waardoor een klant overtuigd kan raken om juist dít bedrijf te benaderen?

4. Met welke middelen brengt een merk zichzelf tot uiting?
Welke mediakanalen zijn typerend voor het bedrijf. Welke communicatiemiddelen worden er gebruikt om de doelgroep te bereiken. Zijn deze (nog) relevant?

We zijn er nog niet! Waarom zou u nog meer uw huisstijl vernieuwen?

Bovenstaande vragen worden gesteld om de kern en de identiteit van een onderneming vast te stellen. Het is dan ook goed mogelijk dat de bestaande huisstijl, in principe, prima past bij de onderneming. Maar er zijn meer belangrijke factoren die een reden kunnen zijn huisstijl te vernieuwen:

1. De huisstijl is verouderd en past niet meer bij de huidige tijd
In de laatste 10 jaar is de ontwikkeling op gebied van online weergave en Social Media kanalen razendsnel gegaan. Is uw logo en huisstijl wel ontworpen met al deze digitale uitingen in gedachten? Past uw manier van communiceren via deze online mediakanalen wel bij uw huisstijl?

2. Is uw doelgroep nog steeds op dezelfde manier aan te spreken?
Door productinnovatie of gedragsverandering bij uw doelgroep kan het zijn dat uw doelgroep steeds minder te prikkelen is om met uw bedrijf in zee te gaan. Wellicht zijn er betere manieren of kanalen om uw doelgroep aan te spreken of te triggeren.

Wanneer de antwoorden op al deze vragen zijn gegeven kunnen we gaan onderzoeken of een huisstijl nog passend is of dat deze door interne of externe factoren achterhaald is. Komt u er vervolgens achter dat de Corporate Identity niet meer hetzelfde communiceert als waar het bedrijf voor staat, dan is een aangepaste of nieuwe huisstijl wellicht aan te raden.

Wilt u advies over uw bedrijfsuitingen of wilt uw bedrijf haar huisstijl vernieuwen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u verder.

Etos heeft een nieuw, oud logo!

Etos heeft in 2015 een huisstijl vernieuwing doorgevoerd. Kijk hoe een huisstijl vernieuwing op basis van de kern, authenticiteit en identiteit van een merk zorgvuldig en smaakvol is doorgevoerd!

Etos Huisstijl Vernieuwing




  Terug naar blog overzicht
Back to top