Blogartikel:


Wat is een logo en hoe ziet het ontwerpproces eruit?

Als grafisch ontwerper bij UwID houd ik mij graag bezig met logo ontwerp. Wat is een logo, en waarom is deze zo belangrijk voor een bedrijf? En hoe gaat het ontwerpen ervan eigenlijk in z’n werk?

Wat is een logo

Een logo kan gezien worden als ‘plaatje’ dat wordt gebruikt om een bepaalde naam, een bedrijf of merk te promoten. Het draait allemaal om herkenning. Wanneer een bedrijf consequent een logo weergeeft bij haar advertenties is de kans groot dat de kijker, bij het zien van het logo zónder advertentie, zich het bedrijf en het gevoel van de advertentie herinnert. Wanneer je onderstaand logo ziet weet je bijvoorbeeld direct dat het om een frisdrankmerk gaat en associeer je het logo al gauw met dorst, fris, cool, authentiek, etc.

Coca-cola, een bekend merk

Welke soorten logo’s zijn er?

Over het algemeen wordt er onderscheid gemaakt tussen beeldmerken, woordmerken of een combinatie hiervan. Een woordmerk is een logo dat tekst bevat. Zo zijn bekende woordmerken bijvoorbeeld HEMA of GAMMA. Merken met bekende beeldmerken zijn bijvoorbeeld Shell, Apple en Audi. Ook zijn er heel veel logo’s die een beeldmerk combineren met een woordmerk. Voorbeelden zie je overal om je heen. Hieronder is de BCC als voorbeeld gegeven. De letters in combinatie met het stekkertje (waar tevens een gezichtje in te zien is) vormen samen het hele logo.

Logosoorten

Waarom is een logo zo belangrijk?

Laten we zeggen dat je in jouw woonplaats een restaurant hebt bezocht waar je heerlijk hebt gegeten en super bent bediend. Je hebt hun logo op de gevel, de servetjes en de menukaart zien staan. Het logo had prachtige letters, een mooi symbool en een bijzondere kleur. Wanneer jij 3 weken later 150 km verderop bij een vriend of vriendin op bezoek bent en jullie gezellig door de stad lopen, zie je ineens hetzelfde logo als van het restaurant staan. Het blijkt dat daar nóg een vestiging van het restaurant is geopend.


Je denkt terug aan het smakelijke voorgerecht, het lekkere hoofdgerecht en de hartelijke service. Je herinnert je ineens weer de leuke sfeer van die gezellige avond van 3 weken geleden… En dat alles dankzij het herkenbare logo.


Een goed logo zorgt voor associaties bij de ‘kijker’. Heeft de kijker nog geen kennisgemaakt met jouw merk? Dan is het logo een van de eerste dingen die hij of zij onthoudt.

Logo ontwerp: het begint met onderzoek

Als vormgever heb ik veel te maken met bestaande bedrijven en merken, maar ook startups. Startups zijn startende bedrijven of ondernemers die vaak op zoek zijn naar een logo. Als oprichter van een eigen bedrijf hebben zij dan ook vaak een voorstelling van hoe hun logo eruit moet gaan zien. Maar die keuze is vaak door smaak gedreven. Ondanks dat de klant het laatste woord heeft ga ik niet zomaar uit van de ‘smaak’ van de klant maar onderzoek ik het bedrijf, de doelgroep, het product of de dienst en de concurrenten. Een goed logo is vaak tijdloos, maar ik houd natuurlijk ook altijd de laatste trends in de gaten.

De creatieve briefing

Een creatieve briefing? Dat klinkt nogal vaag, maar ik leg het je uit. Bij het aannemen van een nieuwe opdracht leg ik de klant altijd een creatieve briefing voor. Hierin staan onder andere vragen met betrekking tot het bedrijf, de sector, de doelgroepen en concurrenten. Ook vraag ik altijd naar de wensen van de klant en nóg belangrijker: de “do’s” zijn de “don’ts”. Heeft de klant een duidelijke negatieve mening over een kleur of vorm, dan houd ik daar rekening mee. Is de creatieve briefing compleet? Dan kan het creatieve proces van het logo ontwerp beginnen!

Het ontwerpproces

Ik heb de creatieve briefing doorgenomen en goed onderzoek gedaan. Ik kan beginnen met het logo ontwerp! Allereerst begin ik met papier en potlood te schetsen. Vormen en letters combineren en vlug tekenen om zoveel mogelijke ruwe ideeën op papier te zetten. Met een flinke hoeveelheid schetsen ga ik naar de computer om de beste hieruit te digitaliseren. Met speciale ontwerpprogramma’s zorg ik voor digitale schetsen van vormen, letters en kleuren. Zo probeer ik altijd 2 of 3 potentiële logo ontwerpen uit te werken om de klant een keuze te kunnen laten maken.

De finalisering

Van de ruwe schetsen heb ik enkele opzetjes verder uitgewerkt. Deze potentiële logo ontwerpen presenteer ik vervolgens aan de klant. Met behulp van een presentatie waarin ik het creatieve proces en de totstandkoming van de logo’s kan laten zien breng ik mijn ideeën over op de klant. Heeft de opdrachtgever een keuze gemaakt, dan fine-tune ik het logo waar nodig en ga ik door met de verdere huisstijl realisatie!

Zie hieronder enkele voorbeelden van logo ontwerpen.

Ook leuk om te lezen

De 50 meest iconische logo’s allertijd (Engelstalig)
10 Bekende logo’s van toen en nu – Hoe logo’s veranderen




  Terug naar blog overzicht
Back to top